Πηγή εικόνας: ΠΕΙΡ. ΣΧΟΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΘΕΣ/ΝΙΚΗΣ

 

ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΠΑΡΑΛΙΜΝΗΣ.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Σκοπός του σχολείου είναι η ολόπλευρη και αρμονική ανάπτυξη των πνευματικών, σωματικών και ψυχικών ικανοτήτων των μαθητών. Η δημιουργία ισορροπημένων και ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων.

Το σχολείο είναι ο χώρος που οι μαθητές ζουν πολλές ώρες, μαθαίνουν, σκέφτονται, δημιουργούν, παίζουν, κάνουν φιλίες, διαμορφώνουν χαρακτήρα, στάσεις και αξίες ζωής.

Για να υλοποιηθεί αποτελεσματικά το πολυδιάστατο έργο του σχολείου είναι απαραίτητη προϋπόθεση η ύπαρξη κανόνων. Στο κείμενο που ακολουθεί με τον γενικό τίτλο «Εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας σχολείου» περιγράφονται οι πιο σημαντικοί από αυτούς τους κανόνες.

Ο  Κανονισμός Εσωτερικής Λειτουργίας του Σχολείου δεν αντιφάσκει ούτε υποκαθιστά την ισχύουσα  νομοθεσία για τη λειτουργία του σχολείου, αλλά είναι πλήρως εναρμονισμένος με αυτήν και με αυτή στοιχίζεται σε όσα θέματα δεν περιλαμβάνει ρητά στη θεματολογία του.

Συντάχθηκε δε μετά από έναν γόνιμο διάλογο και με την πλήρη συμφωνία μεταξύ του Συλλόγου Διδασκόντων του Σχολείου, της μαθητικής κοινότητας και  του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων.

Ο παρόν Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου μας, είναι δημιουργικό αποτέλεσμα της ετήσιας δράσης της Αξιολόγησης Εκπαιδευτικού Έργου 2014-15 που ανέλαβε το σχολείο μας, με τη συνεργασία και επιμέλεια εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων του σχολείου αλλά και την άντληση ιδεών και εφαρμογών άλλων σχολείων της ελληνικής επικράτειας και της σχετικής νομοθεσίας. Αναμφισβήτητα αποτελεί βασικό στοιχείο της σχολικής ζωής με το οποίο προσδοκούμε σε μια όσο το δυνατόν ομαλότερη και απρόσκοπτη λειτουργία της σχολικής κοινότητας.

Μέσα από την εφαρμογή του βεβαίως, θα αναδειχθούν τα θετικά του στοιχεία αλλά και οι όποιες αδυναμίες του. Για τον λόγο αυτόν, είναι ανάγκη να βελτιώνεται, να αναπροσαρμόζεται και να επικαιροποιείται ανάλογα με τις εκάστοτε ανάγκες και αλλαγές που σημειώνονται στο σχολείο μας.

 

ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ Π. & Δ. Ε.

Με τον όρο “σχολικός κανονισμός” εννοούμε το σύνολο των όρων και των κανόνων που αποτελούν προϋποθέσεις για να πραγματοποιείται ανενόχλητα, μεθοδικά και αποτελεσματικά το έργο του σχολείου. Οι συνθήκες αυτές πρέπει να αποβλέπουν στη διαμόρφωση ενός παιδαγωγικού και διδακτικού κλίματος το οποίο θα εξασφαλίζει τη συνεργασία των μελών της σχολικής κοινότητας, χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, με αμοιβαίο σεβασμό, με ανοχή και αναγνώριση. Στο πλαίσιο αυτό ο όρος “σχολική πειθαρχία” αποκτά δημοκρατικό περιεχόμενο και αναδεικνύεται σε βασικό ποιοτικό στοιχείο του σύγχρονου δημοκρατικού σχολείου.

Η σχολική κοινότητα είναι μία οργανωμένη ομάδα που έχει όλα τα χαρακτηριστικά της κοινωνίας. Το σχολείο προετοιμάζει τους νέους να ενταχθούν ομαλά στην κοινωνία. Η εσωτερική οργάνωση της σχολικής ζωής οφείλει να εκπαιδεύει και να διαπαιδαγωγεί σύμφωνα με τα πρότυπα και τις ανάγκες της δημοκρατικής κοινωνίας.(Υ.ΠΟ.ΠΑΙ.Θ.)

Αγαπητοί γονείς, μαθητές και μαθήτριες,

Λαμβάνοντας  υπόψη  τις  παραπάνω  βασικές  αρχές  της  λειτουργίας μιας  σχολικής μονάδας  και  το  γεγονός  ότι  για  να  λειτουργήσει αποτελεσματικά  χρειάζεται  κανόνες που έχουν σκοπό να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις ώστε να πραγματοποιηθεί αποτελεσματικότερα η εκπαιδευτική διαδικασία και  να λειτουργεί ως μια κοινότητα αγωγής,φτιάξαμε το δικό μας κανονισμό λειτουργίας. Επιπλέον  επισημαίνουμε ότι κοινός στόχος όλων των μετεχόντων στην σχολική κοινότητα είναι όχι μόνο η πρόοδος των μαθητών, αλλά κι η υιοθέτηση σημαντικών αξιών, όπως η συνεργασία κι η αλληλεγγύη, ο αμοιβαίος σεβασμός, η αποδοχή της ιδιαιτερότητας του «άλλου», η ενσυναίσθηση (βαθιά επικοινωνία με τον άλλον, μέσω της συναισθηματικής ταύτισης ή κατανόησης), ο σεβασμός όλων σε κοινούς συμφωνημένους κανόνες, η περιβαλλοντική συνείδηση, η αγωγή υγείας κ.λπ.

Παρακάτω  θα  δείτε  τους  βασικούς  κανόνες  που αφορούν  τη  λειτουργία  του  δικού μας  σχολείου.

 

  1. Η φοίτηση των μαθητών

Το Σχολείο αποτελεί το φυσικό χώρο αγωγής και μάθησης, γιατί ακριβώς εξασφαλίζει τις προϋποθέσεις συγκεκριμένης κι οργανωμένης προσπάθειας για την επίτευξη των στόχων της αγωγής. Γι’ αυτό πρέπει η συμμετοχή των μαθητών να είναι τακτική, ενεργός και συστηματική. Η ελλιπής φοίτηση των μαθητών και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, υπονομεύει το σχολικό έργο και δυσχεραίνει την πρόοδο τους.

Όλοι οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές συμμετέχουν στην πρωινή προσευχή με τον δέοντα σεβασμό.

Αλλόθρησκοι και ετερόδοξοι μαθητές έχουν δικαίωμα να μη μετέχουν στην πρωινή προσευχή (μετά από έγγραφη δήλωση του γονέα – κηδεμόνα), οφείλουν όμως να βρίσκονται στον χώρο παράταξης των μαθητών όσο αυτή διαρκεί και να σέβονται την ιερότητα της στιγμής.

Εκκλησιασμός των μαθητών γίνεται μία φορά το μήνα συνοδεία των εκπαιδευτικών του κάθε τμήματος. Όσοι μαθητές δεν επιθυμούν να συμμετάσχουν (μετά από δήλωση του γονέα) παραμένουν στο σχολείο με ευθύνη κάποιου εκπαιδευτικού που ορίζεται από τον Διευθυντή.

 4.  Αποχώρηση από το σχολείο με λειτουργία του σχολείου ως 5/θέσιο

 

5.  Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές βγαίνουν στο προαύλιο, στο χώρο που έχει καθοριστεί. Δεν επιτρέπεται η παραμονή τους στις αίθουσες ή στους διαδρόμους. Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζεται από τους δασκάλους ο χώρος παραμονής των μαθητών. Κανένας και για κανένα λόγο δε μένει μέσα στην αίθουσα μόνος του.

8.  Οι μαθητές στο προαύλιο οφείλουν να:

 9.  Εκπαιδευτικοί του σχολείου.

 Φροντίζουν για την πρόοδο όλων των μαθητών τους και τους προσφέρουν παιδεία πνευματική, δεξιοτήτων, ηθική και κοινωνική. Ενδιαφέρονται για τη δημιουργία υγιεινών συνθηκών παραμονής των μαθητών τους το σχολείο και συμβάλλουν στην επιτυχία όλων των εκδηλώσεων που οργανώνονται από την τάξη και το σχολείο.

α. τρόπος αντιμετώπισης του μαθητή

β. τρόπος αξιολόγησης και βαθμολόγησης

γ. τρόπος με τον οποίον εκτονώνει τις εντάσεις, που παρουσιάζονται στο τμήμα.

δ. η αποφασιστικότητα με την οποία αντιμετωπίζονται οι δυσλειτουργίες

ε. προβλήματα που μπορούν να αντιμετωπιστούν μέσα στο τμήμα δεν πρέπει να μεγεθύνονται φθάνοντας μέχρι τη Διεύθυνση.

Αναφέρουν στον Διευθυντή του σχολείου κάθε υποψία που έχουν για τυχόν οικογενειακή κακοποίηση μαθητή και φροντίζουν να ενημερώνονται για άλλα προβλήματα υγείας ή ιδιαιτερότητες των μαθητών τους.

 10.  Ο Διευθυντής του Σχολείου

Ο Διευθυντής επιβάλλεται να έχει ενεργή συμμετοχή στη ζωή του σχολείου, να έχει άριστη γνώση της εκπαιδευτικής νομοθεσίας και να επιμελείται την εφαρμογή της από όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Ειδικότερα:

Είναι υπεύθυνος μαζί με τους εκπαιδευτικούς για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του διδακτηρίου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών.

 11.  Επισκέψεις – γιορτές

Αποτελούν μέρος της σχολικής ζωής και βοηθούν στην αποτελεσματική πραγματοποίηση του σχολικού έργου, γι’ αυτό οι μαθητές απουσιάζουν από αυτές μόνο αν έχουν σοβαρό λόγο. Η συμπεριφορά τους δε κι οι υποχρεώσεις τους είναι ανάλογη κατά τη διάρκειά τους, όπως και στο σχολικό πρόγραμμα. Σε περίπτωση επίσκεψης τηρείται  το σχολικό ωράριο, ενώ σε περίπτωση γιορτής το ωράριο διαμορφώνεται ανάλογα. Για παράδειγμα στις Εθνικές γιορτές ορίζουμε τη διάρκεια της γιορτής και δεν λειτουργεί το Ολοήμερο.

12.  Παιδαγωγικός έλεγχος – Κυρώσεις

Είναι αυτονόητο ότι οι ποινές ως εξωτερικό κίνητρο έχουν φτωχά αποτελέσματα στην αλλαγή της συμπεριφοράς των μαθητών και, ως εκ τούτου, για την Παιδαγωγική  δεν προκρίνονται παρά μόνον ως η έσχατη επιλογή των εκπαιδευτικών. Εντούτοις, οι μαθητές πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει κάποιες επιπτώσεις ανάλογα με τη σοβαρότητά της, ώστε να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. 

Στο παιδαγωγικό αυτό πλαίσιο οι ποινές που μπορεί να επιβληθούν είναι οι:

α. Παρατήρηση


β. Επίπληξη


γ. Παραπομπή στον διευθυντή

 

δ. Ενημέρωση γονέων

 

ε. Ενημέρωση Συλλόγου Διδασκόντων

 

στ. Ενημέρωση Σχολικού Συμβούλου

 

ζ. Αλλαγή τμήματος


η. Αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος

 

Αρμόδια όργανα για την επιβολή των ποινών των περιπτώσεων α, β και γ είναι οι εκπαιδευτικοί του σχολείου· της περίπτωσης δ ο διευθυντής με τον εκπαιδευτικό της τάξης· των ε, στ και ζ ο διευθυντής και ο σύλλογος διδασκόντων και της η ο σύλλογος διδασκόντων με τη συναίνεση του γονέα.

Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται. 

 

13.  Γονείς – κηδεμόνες

 

 16.  Σχολική ιστοσελίδα

 17.  Βοηθητικό προσωπικό

 18.  Πηγές:

 

19.  Παράρτημα

programma

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                             5/Θ ΔΣ ΠΑΡΑΛΙΜΝΗΣ

 

08.10 – 08.55 45′ 1η  διδακτική ώρα
08.55 – 9.40 45′ 2η  διδακτική ώρα
9.40 – 10.00 20′ Α’ διάλειμμα
10.00 – 10.45 45′ 3η  διδακτική ώρα
10.45 – 11.30 45′ 4η διδακτική ώρα
11.30 – 11.50 20′ Β’ διάλειμμα
11.50 – 12.35 45′ 5η διδακτική ώρα
12.35 – 12.45 10′ Γ’ διάλειμμα
12.45 – 13.30 45′ 6η διδακτική ώρα

 

Το ωράριολειτουργίας για τα 1/θέσια, 2/θέσια, 3/θέσια, 4/θέσια και 5/θέσια Ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία ορίζεται με τη Φ.50/76/12153/Γ1/13-11-02 (ΦΕΚ 1471/22-11-2002 τΒ΄) Υπουργική Απόφαση και έχει ως εξής:

 

Πρωινή Ζώνη 07:00 – 08:00 Προαιρετικά/ελάχιστος αριθμός μαθητών : 5
Ο Υπεύθυνος της Πρωινής Ζώνης ορίζεται με πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων
Ολοήμερο Πρόγραμμα 12.50 – 13.30 1η ώρα Ελάχιστος αριθμός μαθητών για τα 4/θέσια και 5/θέσιαΔημ. Σχολεία : 10(1) 

Ελάχιστος αριθμός μαθητών για τα 1/θέσια 2/θέσια και 3/θέσιαΔημ. Σχολεία : 5(1)

 

13.30 – 13.55 γεύμα – διάλειμμα
13.55 – 14.30 2η ώρα
14.30 – 14.40 διάλειμμα
14.40 – 15.15 3η ώρα
15.15 – 15.25 διάλειμμα
15.25 – 16.00 4η ώρα
Υπεύθυνος του Ολοήμερου Προγράμματος είναι ο Υποδιευθυντής ή αυτός που ορίστηκε με πράξη του Συλλόγου Διδασκόντων

 

 

 

 

 

Παραλίμνη,  18-05-2015                                             Ο διευθυντής του σχολείου

 

Σχολ. Έτος 2014-15.                                                                  Σίσκος Αθανάσιος